10 lutego 2015 roku obchodzony był już po raz jedenasty Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji w naszej szkole podejmowane są różne działania na rzecz bezpieczeństwa najmłodszych internautów. Hasło przewodnie tegorocznych obchodów brzmi: "Razem tworzymy lepszy Internet". Realizowane zadania mają zwrócić uwagę na to, że każdy internauta może przyczynić się do tego, że Internet będzie miejscem bezpiecznym i pozytywnym. Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w Sieci i w jaki sposób z niej korzysta.

hateDisney Channel i Disney XD wraz z Fundacją Dzieci Niczyje rozpoczyna 14 stycznia ogólnopolską kampanię "Dodaj znajomego".  Ma ona uświadomić dzieciom i młodzieży negatywne skutki tzw. "hejtowania" i zachęcić do przeciwstawienia się niewłaściwym zachowaniom w sieci.

Kampania jest odpowiedzią na hejtowanie jako poważny, a stale bagatelizowany problem dotykający młodych ludzi w Internecie. Jej przekaz adresowany jest zarówno do ofiar hejtu, jego świadków jak i samych hejterów – tłumaczy cel kampanii "Dodaj znajomego" Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje. Kampania z jednej strony powinna uświadomić młodym ludziom konieczność osobistego przeciwstawiania się hejtowaniu, a z drugiej - pomóc rodzicom, nauczycielom, czy starszemu rodzeństwu wspierać dzieci skrzywdzone tą formą przemocy w sieci – uzupełnia Wojtasik.

Z badań IBE wynika, że szóstoklasiści i gimnazjaliści systematycznie korzystają z Internetu, aby przeczytać prasę online lub odwiedzić portale informacyjne. Zdecydowanie rzadziej w Internecie sięgnąć po literaturę.

Badanie IBE
Eksperci sprawdzili jak często uczniowie szkół podstawowych i trzecich klas gimnazjów używają komputera lub innych urządzeń elektronicznych do czytania oraz w jaki sposób wykorzystują Internet do czytania dłuższych tekstów np. książek lub artykułów.

Najnowsze badania przeprowadzone przez producenta oprogramowania antywirusowego AVG, dotyczące wykorzystania technologii przez dzieci pokazują, że prawie połowa maluchów (46%) w wieku 6-9 lat spędza coraz więcej czasu na czatach, grach i zabawach w wirtualnym świecie.

Matka dziecka uzależnionego od komputera i internetu opowiada, że blokowała synowi myszkę, odłączała sprzęt od prądu. Wtedy syn zamykał drzwi od pokoju i był dla mnie okrutny, nie chciał rozmawiać. Było jak w filmie "Sala samobójców" - mówi. Zapisali się na terapię rodzinną w przychodni...
100 tys. Polaków jest uzależnionych od internetu, a kolejnych 750 tys. jest na to poważnie narażonych. Problem najczęściej dotyka osób młodych.

"Będę grał w grę" stało się hitem internetu. 12-sekundowy filmik obejrzało od 2011 r. na YouTubie ponad 3,5 miliona internautów. Doczekał się też wielu przeróbek. W komentarzach jedni wyzłośliwiają się - "chłopak nie ma życia". Inni przypuszczają, że "gracz jest podstawiony".

- Młodzi, którzy w ten sposób spędzają święta i sylwestra, są całkiem prawdziwi - mówi Dorota Jabłońska, kierownik Młodzieżowej Poradni Profilaktyki i Terapii "Poza Iluzją" w Warszawie.

Jak wynika z badań CBOS wykonanych na zlecenie Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, już ponad 100 tys. Polaków jest uzależnionych od internetu, a kolejnych 750 tys. jest na to poważnie narażonych. Problem najczęściej dotyka osób młodych (90 proc. ma mniej niż 34 lata). Dzieci zaczynają korzystać z internetu i komputera coraz wcześniej. Średnio, gdy mają około dziewięciu lat.

pegiPEGI - Ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier (Pan-European Game Information, PEGI) to system ratingu wiekowego stworzony w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Został on uruchomiony wiosną 2003 r. Ten jeden, nowy system zastąpił liczne krajowe systemy ratingu wiekowego i jest teraz stosowany w znacznej części Europy, a mianowicie w 30 krajach (Austria, Dania, Węgry, Łotwa, Norwegia, Słowenia, Belgia, Estonia, Islandia, Litwa, Polska, Hiszpania, Bułgaria, Finlandia, Irlandia, Luksemburg, Portugalia, Szwecja, Cypr, Francja, Izrael, Malta, Rumunia, Szwajcaria, Czechy, Grecja, Włochy, Holandia, Słowacja i Wielka Brytania).

Czy korzystając z obszernych i bogatych zasobów Internetu, zastanawiałeś się kiedyś w jaki sposób i na jakich zasadach wolno ci z nich korzystać? Czy wykorzystując je we własnym wypracowaniu, własnej prezentacji lub filmie nie łamiesz prawa i nie popełniasz przestępstwa? Poniższe materiały pozwolą ci lepiej zrozumieć te zasady i je respektować. 

Zbliża się Dzień Bezpiecznego Internetu, który w 2014 r. obchodzić będziemy 11 lutego. Wszystkie działania podejmowane w ramach DBI realizowane będą pod hasłem „Razem tworzymy lepszy Internet”. Wydarzenie to odbędzie się w Polsce po raz dziesiąty, po raz szósty w naszej szkole. DBI ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa dzieci w Internecie oraz nagłośnienie tematyki dotyczącej bezpieczeństwa online. 

Zapraszamy młodych internautów do sprawdzenia swojej znajomości zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. Wystarczy rozwiązać quiz dostępny na stronie http://nisha.cert.pl/node/95. Składa się on z 10 pytań, które przygotowali bohaterowie filmu „Przygody Plika i Foldera w Sieci”. Konkurs adresowany jest do dzieci z klas 0-III szkoły podstawowej. Na tych, którzy odpowiedzą dobrze na każde pytanie czeka dyplom za świetną znajomość zasad bezpiecznego poruszania się w Internecie. Każdy uczestnik, zanim przystąpi do quizu, może lepiej przygotować się do tego zadnia poznając przygody Plika i Foldera, podczas których wprowadzą oni dzieci w wirtualny świat, przedstawią możliwości, ale i potencjalne zagrożenia, jakie niesie za sobą Internet. Przygody Plika i Foldera dostępne są na filmie i audiobooku na stronie www.plikifolder.pl.