W bieżącym roku szkolnym nasza świetlica szkolna wzięła udział w ogólnopolskim konkursie pt. „Świetlica szkolna – przestrzenią dla edukacji, nauki i zabawy”. Celem konkursu było zaprezentowanie świetlicy szkolnej jako miejsca dla edukacji, rozwoju i zabawy uczniów, realizującym ciekawe zajęcia. Jury oceniało poszczególne zadania konkursu. Wśród nich realizowano m.in:
1. Savoir vivre w szkole – obchody Dnia Herbaty. Uczniowie wzięli udział w warsztatach herbacianych i zrobili własne mieszanki aromatycznych herbat, ozdabiali też własne torebki na ten wyjątkowy susz. Spotkanie zakończyło się degustacją herbatek w filiżankach w duchu Kodeksu Dobrych Manier Ucznia i przy kulturalnych rozmowach przy stole. Uczniowie opracowali Kodeks Dobrych Manier Ucznia, który zawisł na tablicy głównej naszej świetlicy. 2. Zorganizowanie ogólnoszkolnej akcji „Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”, w ramach której uczestnicy wykonali karmniki zero-waste dla ptaków. Przez okres ujemnych temperatur i opadów śniegu pod opieką wychowawcy uzupełniali karmniki ziarnami, nasionami i orzechami zebranymi podczas szkolnej akcji pt. „Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”. Drugą częścią akcji była zbiórka kocy i mokrych karm na rzecz lokalnego Schroniska w Wysocku Wielkim.
3. „Karnawał w szkole” – na przełomie stycznia i lutego organizowane były cykliczne spotkania tematyczne dot. karnawału i jego obchodów. Na zajęciach uczniowie poznali techniki i formy pracy niezbędne do wytwarzania masek karnawałowych. Projektowali własne stroje karnawałowe i wzięli czynny udział w zajęciach krawieckich – uczyli się nawlekać igłę, podstaw haftu oraz szycia na materiałach z odzysku. Świetlica szkolna zorganizowała bal karnawałowy dla kl. I-III, w przygotowanie którego zaangażowano wszystkie grupy świetlicowe oraz innych uczniów szkoły, co sprzyjało integracji międzyoddziałowej. Uczniowie przygotowali napis i pomogli w dekorowaniu sali balowej.
4. Zajęcia pt. „Bezpieczne zabawy zimowe” – tuż przed feriami zimowymi prowadzono pogadanki dot. bezpieczeństwa zimą. Podsumowaniem zdobytej wiedzy z zakresu odpowiedzialnych zabaw zimowych i bezpiecznych sposobów na spędzenie aktywnych ferii zimowych, były zajęcia plastyczne z wykorzystaniem techniki pasteli olejnych i suchych oraz wystawa prac w kąciku prac świetlicowych i w gablocie świetlicy, a także zajęcia w grupach z tworzenia pracy wielkoformatowej. Nie zabrakło również zabaw zimowych na boisku szkolnym.
5. „Tradycje Świąt Wielkanocnych” – rozmowy na temat tradycji i symboliki świąt, zwyczajów panujących w poszczególnych regionach. W ramach realizacji zadania uczniowie wzięli udział w różnorodnych zajęciach tematycznych związanych z tradycjami Świąt Wielkanocnych m.in.: projektowaniu i wykonywaniu własnych kartek świątecznych oraz redagowaniu i zapisywaniu życzeń. Wykonano także ozdoby wielkanocne, którymi udekorowano świetlicę. Odbyły się rozmowy i zgadywanki na temat obyczajów świątecznych i ich symboliki w Polsce i w innych krajach. Zabawy ruchowe tematyczne, jak „zajączki i marchewki”, gry edukacyjne z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
6. „Dni międzykulturowe w świetlicy szkolnej” – zajęcia przybliżające uczniom kulturę wybranych krajów z różnych zakątków świata., wskazujące różnice i podobieństwa. Uczennice pochodzące z Ukrainy opowiedziały koleżankom i kolegom o swoich tradycjach i zwyczajach świątecznych. Na podsumowanie dni międzykulturowych uczniowie wzięli udział w quizach tematycznych oraz zajęciach integrujących grupę.
7. „Jestem tolerancyjny” – Zadanie zostało realizowane poprzez pogadanki pt. „Każdy inny, każdy ważny” oraz w na podstawie swobodnych wypowiedzi o tolerancji. Druga część zajęć została zrealizowana podczas obchodów Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa oraz Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Świetlica szkolna wzięła udział w szkolnych obchodach tych dwóch dni. Wykonano tematyczne prace plastyczne „niebieskie abstrakcje” i plakaty solidarnościowe, uczniowie wzięli udział w zabawach ruchowych na sali gimnastycznej, integrujących grupę i połączonych z pogadankami.
Świetlica wykonała wszystkie wskazane zadania uzyskując najwyższą ocenę 100% od jury konkursu! Tym samym, nasza szkoła otrzymała Ogólnopolski Certyfikat Świetlica Szkolna – przestrzenią dla edukacji, nauki i zabawy, a uczniowie wzięli udział w różnorodnych i ciekawych zajęciach i działaniach.