PROJEKTY:
Matematyka - kto w pracy liczy, mierzy i waży?
Podczas lekcji uczniowie sprawdzą, jak z matematyki korzystają przedstawiciele różnych zawodów: kucharze, krawcy czy muzycy. Będą trenowali projektowanie, wyobraźnię przestrzenną i odmierzanie składników. Zobaczą również, jak wygląda praca w różnych profesjach, co pozwoli im zwiększyć świadomość, w jakich dziedzinach chcieliby się rozwijać.
Cel projektu:
- poznanie dziedzin życia codziennego, w których wykorzystywana jest matematyka,
- rozwijanie umiejętności korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym,
- rozwijanie umiejętności pracy zespołowej.
Koordynatorzy: Krystyna Fischer-Bąk, Marika Piaskowska, Anna Torzewska Ekologia.
Jak chronić środowisko? (projekt realizowany we współpracy z Uniwersytetem Dzieci w Klasie)
Podczas zajęć uczniowie klas I-III będą prowadzić obserwacje przyrodnicze. Dowiedzą się, jak chronić środowisko i czym jest klimat. Będą także pracować kreatywnie, nadając nowe życie zużytym przedmiotom. Zajęcia pomogą im trenować kompetencje społeczne i rozszerzą ich wiedzę przyrodniczą.
Cel projektu:
- propagowanie wśród uczniów klas I-III tematyki dotyczącej szeroko rozumianej ekologii i ochrony środowiska naturalnego Ziemi oraz związku człowieka ze środowiskiem, w którym żyje.
Koordynatorzy: wychowawcy klas I-III
Trzymaj Formę!
Inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o unikalnym, dwukierunkowym podejściu: propagującym zdrowe odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną.
Cel projektu:
- wzrost aktywności fizycznej wśród dzieci,
- nabycie zdrowych nawyków w zakresie odżywiania i aktywności ruchowej,
- rozwijanie zainteresowań uczniów związanych z różnymi formami aktywności ruchowej.
Koordynator: Żaneta Moskal-Giel
Zdrowy styl życia – Oryginalna Piramida Żywienia
Podczas realizacji projektu zadaniem uczniów klas IV – VIII będzie wykonanie/prezentacja Zdrowej Piramidy Żywienia w niekonwencjonalny sposób. Podczas oceny zadania pod uwagę brana będzie nie tylko poprawność merytoryczna, ale także kreatywność formy. Praca nad projektem rozwinie u uczniów kompetencje społeczne oraz umiejętności współpracy w grupie.
Cel projektu:
- propagowanie zdrowego stylu życia wśród uczniów,
- kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych,
- propagowanie nowej piramidy żywienia.
Koordynatorzy: Magdalena Danielewicz, Katarzyna Pawlicka i Joanna Pieścicka
INNOWACJE:
Godzinka z ortografią
Uczniowie poprzez udział w atrakcyjnych grach edukacyjnych, pracę z tablicą interaktywną oraz uczestnictwo w życiu bohaterów wesołych opowiadań, przekonają się, że nauka reguł ortograficznych może być łatwa i przyjemna. Uczniowie wyposażeni będą w specjalne zeszyty, przeznaczone do wklejania materiałów oraz do tworzenia własnych, kreatywnych prac i zadań utrwalających wiadomości.
Cel innowacji:
- zwiększenie motywacji do nauki zasad ortograficznych,
- utrwalanie materiału ortograficznego poprzez różnorodne ćwiczenia, gry i zabawy,
- kształtowanie kreatywności i umiejętności twórczego myślenia.
Koordynator: Marika Piaskowska
Bajkoterapia – kształtowanie właściwych postaw osobistych i społecznych
Na zajęciach uczniowie zostaną zapoznani z wybranymi bajkami terapeutycznymi, które mają za zadanie pomóc dzieciom zrozumieć świat i zasady jego funkcjonowania. Bohaterowie bajek zaprezentują czytelnikom właściwe wzorce postępowania, pomogą w przezwyciężeniu lęków związanych z nowymi sytuacjami.
Cel innowacji:
- budowanie osobistych zasobów emocjonalnych poprze pozyskiwanie nowej wiedzy,
- poznawanie nowych sposobów na wyjście z różnych sytuacji,
- rekompensowanie niezaspokojonych potrzeb.
Koordynator: Natalia Michalska
Mój dom, Moja Ojczyzna
Innowacja kierowana jest do uczniów klas pierwszych. Dzieci zapoznają się z wielokulturowością naszej miejscowości i kraju, zwyczajami ludowymi, tradycjami, legendami, przyrodą i zabytkami. Celem działania jest rozbudzenie u uczniów więzi emocjonalnej z miejscem, w którym się urodziły i w którym mieszkają. Podczas zajęć uczniowie poznają tradycje oraz bogactwo tkwiące w folklorze, sztuce, obrzędowości i muzyce naszego kraju.
Cel innowacji:
- wspomaganie rozwoju psychicznego, intelektualnego, kształtowanie wartości estetycznych, humanistycznych i patriotycznych,
- popularyzacja wiedzy społeczno – przyrodniczej i historycznej.
Koordynator: Agata Stempniewicz
Grywalizacja – historyjki ortograficzne
Uczniowie będą się uczyli zasad poprawnej pisowni poprzez częste korzystanie z zeszytów, w których znajdą się wyrazy z trudnościami ortograficznymi. Do słów tworzone będą krótkie opowiadania i rysunki. Grywalizacja odnosi się do pojawiających się w grach nagród lub punktów, przyznawanych za każdą, samodzielnie wymyśloną, historyjkę ortograficzną. Systematyczne korzystanie z zeszytów-słowniczków pomoże uczniom kojarzyć dany wyraz z odpowiednią historyjką.
Cel innowacji:
- podnoszenie motywacji uczniów poprzez wprowadzenie elementów rywalizacji,
- doskonalenie u uczniów umiejętności przestrzegania poprawności ortograficznej w wyrazach poznanych i opracowanych w czasie zajęć.
Koordynator: Mariola Szyszka
PRZEDSIĘWZIĘCIA SPORTOWE:
Szkolny Klub Sportowy ,,SKS”
Program SZKOLNY KLUB SPORTOWY to działanie systemowe skierowane do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. SKS ma na celu stworzenie przestrzeni do dodatkowej aktywności fizycznej, realizowanej w formie zajęć sportowych i rekreacyjnych pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w danej szkole. Działanie stanowi także motywacje do podejmowania aktywności fizycznej, skupiając się w szczególności na dzieciach i młodzieży o mniejszej sprawności fizycznej, rzadziej podejmujących aktywność fizyczną w czasie wolnym oraz nieobjętych regularnymi formami aktywności fizycznej, np. treningami w klubie sportowym.
W naszej szkole działają trzy grupy sportowe skierowane do uczniów kl. 4-8:
- grupa taniec/aerobik,
- grupa piłka nożna,
- grupa piłka ręczna.
Cele:
- zachęcenie do aktywności fizycznej,
- rozwijanie zainteresowań sportowych,
- możliwość podnoszenia swoich umiejętności.
Koordynator: Jakub Kowalski
SMOK – Szkolne Młodzieżowe Ośrodki Koszykówki
Celem działania jest szkolenie dzieci z klas I-V szkół podstawowych w zakresie koszykówki. Program daje możliwość przygotowania ogólnorozwojowego i sprawnościowego dzieci uczestniczących w realizacji programu.
Cele:
- szkolenie dzieci z zakresu koszykówki,
- popularyzacja dyscypliny,
- polepszenie sprawności fizycznej.
Koordynator: Żaneta Moskiel-Giel
PROGRAMY:
Bieg Po Zdrowie!
„Bieg po zdrowie” to program edukacji antynikotynowej. Został przygotowany przez Główny Inspektorat Sanitarny we współpracy ze ekspertami z dziedziny psychologii. Odbiorcami programu są uczniowie szkół podstawowych (9-10 lat) oraz ich nauczyciele i rodzice.
Cele programu:
- uwrażliwienie młodych ludzi na negatywne skutki palenia,
- pogłębienie wiedzy na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia,
- wzrost wiedzy na temat zachowań prozdrowotnych.
Koordynator/koordynatorzy: Zespół ds. promocji zdrowia
Zdrowa klasa
Ogólnopolski Program Badawczo - Edukacyjny Program składa się z IV etapów i trwa przez cały rok szkolny. Wśród działań przewidziane są: przeprowadzenie wywiadu zdrowotnego wśród dzieci, przygotowanie raportów indywidualnych dla rodziców, przygotowanie raportów podsumowujących dla szkół oraz organizacja spotkania edukacyjne dla rodziców.
Cele programu:
- aktywizowanie rodziców do budowania właściwych zachowań prozdrowotnych wśród dzieci,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
Koordynator: Magdalena Danielewicz
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej
APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ to program, który ma na celu rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie ich do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E.P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
Cele programu:
- budowanie poczucia własnej wartości i prawidłowej samooceny na podstawie świadomości własnych uczuć i potrzeb,
- uczenie koncentracji i uważnego, świadomego podejścia do otaczającej rzeczywistości, siebie i do innych,
- kształtowanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania bliskich relacji z innymi.
Koordynatorzy: Kornelia Urbaniak, Dorota Siudy
Myślę pozytywnie!
"Myślę pozytywnie" to program kompleksowego wsparcia dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli w profilaktyce zdrowia psychicznego oraz upowszechniania wiedzy na jego temat. Projekt zakłada kontynuację działań podjętych przez Fundację w ramach Narodowego Programu Zdrowia w roku 2016 i kontynuowanych ze środków własnych w roku 2017.
Cele programu:
- kształtowanie konstruktywnych przekonań, postaw, zachowań i stylu życia wspierającego zdrowie psychiczne,
- budowanie konstruktywnego systemu wartości,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu.
Koordynator: Dorota Siudy
Unplugged
Program Przeciwdziałania Przyjmowaniu Substancji Uzależniających przez Uczniów „Unplugged” opracowany został w ramach międzynarodowego programu EU-Drug Abuse Prevention (EU DAP) finansowanego przez Komisję Europejską. Skuteczność programu w odniesieniu do rozwiązania problemu używania substancji psychoaktywnych, została potwierdzona w badaniach ewaluacyjnych przeprowadzonych w latach 2004-2006. Program „Unplugged” jest szkolnym programem profilaktyki uniwersalnej, adresowanym do młodzieży w wieku 12-14 lat.
Cele programu:
- ograniczenie używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki) przez młodzież w wieku 12-14 lat,
- zwiększenie świadomości na temat szkodliwości używek.
Koordynatorzy: Kornelia Urbaniak, Dorota Siudy