W ramach programu profilaktycznego "Świadomy Uczeń - Bezpieczny Uczeń - Bezpieczny Internet" odbyły się kolejne etapy jego realizacji. Uczniowie uczestniczyli w lekcjach poświęconych bezpieczeństwu w sieci, połączonych z prezentacjami multimedialnymi z wykorzystaniem materiałów SHEEPLIVE (http://www.sheeplive.eu) oraz 3...2...1.... Internet (http://www.321internet.pl/), które prezentowane były również podczas przerw międzylekcyjnych i cieszyły się dużą popularnością również wśród najmłodszych uczniów. Zorganizowany również został konkurs na plakat, prezentację multimedialną  lub film związany z tematyką bezpieczeństwa w sieci.

Gazeta "The Wall Street Journal" powołuje się na anonimowe źródła, według których Facebook testuje mechanizm pozwalający dzieciom poniżej 13. roku życia na korzystanie z portalu pod nadzorem rodziców. To rodzice będą decydować o tym, z kim ich dzieci będą mogły nawiązać znajomość oraz z jakich aplikacji będą korzystać.

Poniżej prezentujemy prace konkursowe uczniów klas IV-VI, które przygotowali realizując w szkole zagadnienia programu profilaktycznego "Świadomy uczeń. Bezpieczny uczeń. Bezpieczny Internet". Prace przygotowane zostały w formie tradycyjnych plakatów, prezentacji multimedialnych oraz filmów. Ze względu na ograniczenia serwera prezentujemy tylko projekty w formie plakatów oraz prezentacji multimedialnych zawierających amatorskie filmy naszych uczniów.

Dziewczyny w porównaniu do chłopców częściej przeklinają, wdają się w pyskówki i nie panują nad emocjami - wynika z przebadania prawie 6 tys. polskich profili na Facebooku. Aplikacja "Wypierz Fejsa" stworzona na potrzeby sieci pralni 5aSec miała pokazać, jak lekkomyślnie zaśmiecamy swoje tablice wyzwiskami. W internecie może je zobaczyć praktycznie każdy - mama, tata, nauczyciel lub pracodawca.

95,1 proc. dzieci ogląda telewizję niemal codziennie – pokazały badania przeprowadzone przez Interactive Research Center na zlecenie telewizji Da Vinci Learning. 60,5 proc. polskich dzieci ogląda telewizję kilka godzin dziennie. Wśród programów oglądanych przez najmłodszych przeważają bajki i kreskówki (87,9 proc.). Jedynie 20 proc. dzieci ogląda telewizję w towarzystwie obojga rodziców. Według psycholog z Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej dr Magdy Śniegulskiej rodzice często nie wiedzą, jak zorganizować czas wspólny z dzieckiem. Uciekają się więc do telewizji, kiedy sami chcą odpocząć i zająć czymś dzieci.

Komisja Europejska zamierza poświęcić więcej uwagi bezpieczeństwu dzieci w Internecie. W planach jest zwiększenie edukacji oraz specjalne systemy chroniące najmłodszych. Komisja Europejska zamierza stworzyć system weryfikujący wiek osób korzystających z Internetu. Niestety, jakiekolwiek szczegóły związane z nowym system są póki co nieznane. Wiadomo jedynie, że Komisja Europejska zamierza zrobić coś, co zwiększy bezpieczeństwo najmłodszych użytkowników sieci.

Globalna sieć na stałe już wkroczyła w nasze życie. Według lipcowego badania CBOS[1] dostęp do Internetu ma w domu 56 proc. Polaków. Jednak, wbrew życzeniom wielu rodziców, sieć nie jest cyfrową nianią, a specjaliści są zgodni: jeśli dziecko znika na długie godziny w swoim pokoju, by zasiąść przed ekranem komputera, jego rodzice mają uzasadniony powód do niepokoju. Z badań[2] firmy Gemius i Fundacji Dzieci Niczyje wynika, że blisko 3/4 młodych internautów natknęło się w sieci na pornografię, a ponad 50 proc. z nich trafiło przypadkowo na brutalne sceny przemocy.

Niechciana korespondencja jest przede wszystkim zjawiskiem uciążliwym oraz zapycha Twoją skrzynkę pocztową i marnuje czas. Jednak spam może być także niebezpieczny zwłaszcza dla mniej zaawansowanych użytkownikó komputera. Wiadomości śmieci mogą zawierać załączniki ze szkodliwym oprogramowaniem, kierować na niebezpieczne strony oraz próbować wyłudzać pieniądze. Ze spamem należy bezwzględnie walczyć.

W ostatnim roku  liczba dzieci, które codziennie korzystają z Internetu wzrosła prawie o 20 proc. Dzieci coraz aktywniej korzystają z internetu. Ponad połowa najmłodszych badanych użytkowników sieci (7-14 lat) buszuje w niej codziennie, a ponad 80 proc. dzieci - przynajmniej kilka razy w tygodniu -  informuje serwis Mediarun.pl. W porównaniu do ubiegłego roku wyraźnie zwiększył się udział dziewczynek wśród internautów w wieku 7-14 lat (+ 18,9 proc.).