cyber security cellphonePolicjanci ostrzegają przed oszustami, którzy wymyślili kolejny sposób na wyłudzanie pieniędzy od ludzi. Przestępcy wykradają dane do kont na profilach społecznościowych, logują się do nich, a następnie potencjalną ofiarę, która znajduje się w grupie znajomych, proszą o szybką pożyczkę na zakupy. Policjanci nazywają ten sposób "metodą na Blika". Dlaczego? Jak to działa?

cyfrowy sladBrak obecności w mediach społecznościowych, a szerzej – brak cyfrowego śladu w internecie – może być tak samo źle postrzegany, jak i niedobry ślad. Media społecznościowe ze względu na swoją powszechność w oczach pracodawców stały się pewnego rodzaju narzędziem weryfikacji kandydatów. Cyfrowy ślad, jaki w nich zostawiamy (i jaki zostawiają tam dzieci) bardzo dużo mówi o tym, kim jesteśmy pod względem charakterologicznym, a także jakie jest nasze podejście do spraw takich, jak nauka czy praca.

sms infoDo użytkowników telefonów komórkowych z systemem Android przychodzą SMS-y z prośbą o zainstalowanie "certyfikatu LTE 5+". Specjaliści ostrzegają - to wirus, który wykrada dane zgromadzone w urządzeniu mobilnym. Gorączka związana z wejściem w życie przepisów RODO (Rozporządzenie o o Ochronie Danych Osobowych) trwa w najlepsze. Nowe rozporządzenie wejdzie w życie 25 maja, ale ciągle budzi ono wiele wątpliwości. Nie wszyscy zapoznali się jeszcze z wytycznymi, a to dobra okazja dla oszustów, którzy chcą zarobić na naszej niewiedzy. Internet obiegła właśnie informacja o rozsyłanych SMS-ach, w których jesteśmy proszeni o zainstalowanie „certyfikatu LTE 5+”.

nielegalnet resciObecność wulgarnych, szokujących, niestosownych, a nawet odrażających treści w Internecie stała się powszechna, a granice przyzwolenia się poszerzają. Nie powinniśmy się jednak na nie znieczulać – apeluje punkt kontaktowy ds. szkodliwych i nielegalnych treści w internecie Dyżurnet.pl, działający w strukturze NASK Państwowego Instytutu Badawczego, który odnotował w 2017 roku blisko 14 tysięcy zgłoszeń potencjalnie nielegalnych i szkodliwych treści.

Drugi dzień drugiego tygodnia drugiego miesiąca to Dzień Bezpiecznego Internetu. W tym roku jego hasło to „twórz, łącz się i udostępniaj z szacunkiem: lepszy Internet zaczyna się od Ciebie”. To dzień, w którym warto przypominać o tym, jakie zagrożenia czyhają w sieci i jak można się przed nimi zabezpieczyć. Internautą może nazywać się już co drugi człowiek na Ziemi – to ponad 4 miliardy ludzi. Każdy z nich spędza w sieci około 2,5 godziny dziennie, jak pokazują najnowsze statystyki. Dzień Bezpiecznego Internetu jest więc aktualnie bardziej potrzebny niż kiedykolwiek wcześniej.

Choć domyślamy się, że dla większości naszych czytelników (przynajmniej te) podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z Internetu są znane, warto o nich przypominać i dzielić się nimi z tymi, którzy na temat nowych technologii wiedzą niewiele. 

 

Bezpieczny Internet użytkownik 

Nieświadomi internauci są bowiem atrakcyjnymi celami dla cyberprzestępców, którzy na rozmaite sposoby próbują wykradać dane osobowe, pieniądze i prywatne informacje. O wielu takich przypadkach możecie przeczytać w newsach i artykułach publikowanych w naszej strefie Bezpieczeństwo.

Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?

Gdy chodzi o bezpieczeństwo, najważniejszy jest prosty przekaz, dlatego też zebraliśmy najważniejsze wskazówki dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu, które są następujące:

  • zawsze korzystaj z aktualnego systemu operacyjnego, aktualnej przeglądarki internetowej i aktualnego programu antywirusowego,
  • twórz bezpieczne hasła logowania do poczty e-mail i kont w rozmaitych usługach – nie zawieraj w nich oczywistych słów oraz informacji takich jak imię czy data urodzenia i staraj się wymyślać długie hasła,
  • nie korzystaj z tego samego hasła na różnych stronach, 
  • nie loguj się do ważnych usług, korzystając z publicznych hotspotów Wi-Fi (bo one szczególnie są narażone na cyberwłamania),
  • podczas logowania dwa razy sprawdź adres WWW strony i upewnij się, że strona logowania ma certyfikat bezpieczeństwa (warto też – jeśli to możliwe – korzystać z weryfikacji dwuetapowej), 
  • nie podawaj w Internecie żadnych danych i nie udostępniaj żadnych zdjęć, do których dostępu nie powinny uzyskać żadne „strony trzecie”,
  • nie wchodź na strony z linków w podejrzanych wiadomościach e-mail i nie otwieraj dodanych do nich załączników
  • uważaj na skrócone adresy URL, które często mogą stanowić pułapkę.

„Wielu internautów ignoruje kwestię bezpieczeństwa swojej cyfrowej tożsamości, ponieważ nie zdają sobie sprawy z zagrożeń lub nie uważają siebie samych za interesujący dla cyberprzestępców cel ataku. W ten sposób przeprowadzenie ataku staje się niezwykle łatwe 

Użytkownicy mogą jednak skutecznie chronić się przed atakami w sieci, cyberprześladowaniem i tym podobnymi zagrożeniami stosując się do kilku prostych wskazówek” – podsumował Robert Dziemianko z firmy G DATA, która pomogła ułożyć powyższą listę porad.

Kultura i szacunek w Internecie

Jak wynika z hasła tegorocznej edycji, tym razem eksperci ds. cyberbezpieczeństwa koncentrują się nie tylko na ochronie prywatności, ale też na kulturze i szacunku w sieci. Tym samym podkreślany jest fakt, że dialog w Internecie to aktualnie fundament komunikacji międzyludzkiej.

Głośno jest ostatnio o hejcie i rozmaitych formach cyberprzemocy – choć może się wydawać, że problem dotyczy tylko szeroko pojętych celebrytów, w rzeczywistości mierzą się z nim także zwykli użytkownicy: często dzieci (niejednokrotnie będące ofiarami innych młodych ludzi).

Bezpieczny Internet dziecko

Z raportu „Wilki i owce w Internecie” z ubiegłego roku wynika, że 43 proc. internautów między 12. a 24. rokiem życia doświadczyło hejtu skierowanego w swoją stronę, a 20 proc. przyznaje się do hejtowania innych.

Choć rodzice nie są w stanie uchronić swoich dzieci przed cyberprzemocą, odgrywają w tej walce bardzo istotną rolę. Zwraca na to uwagę Kamil Sadkowski z firmy ESET:

„Przeprowadzana przez rodziców edukacja jest bardzo ważna. Pozwala wytłumaczyć dziecku skalę zagrożeń w sieci, w tym hejtu. Rodzic powinien regularnie tłumaczyć dziecku, że w sieci nie jest anonimowe – jego tożsamość może zdradzić choćby adres IP. Podobna odpowiedzialność leży po stronie nauczycieli.

Rodzic powinien wspólnie z dzieckiem założyć konto, nauczyć go korzystania z ustawień prywatności, przestrzec przed bezmyślnym wrzucaniem zdjęć, filmów, czy tekstów do Internetu. Małoletni musi być świadomy netykiety, zwracać się do znajomych z szacunkiem, nie używać wulgaryzmów ani nie szykanować innych”.

Źródło: ESET, DAGMA, G DATA, inf. własna. Ilustracje (Pixabay, CC0): geralt, creativediaspora, hafizwaqar

dzienochronydanychosobowychChroń swoją prywatność – unikniesz problemów. Takie jest główne przesłanie obchodzonego od 2006 roku Dnia Ochrony Danych Osobowych. Corocznie, 28 stycznia na całym Starym Kontynencie krajowi rzecznicy ochrony danych organizują konferencje, konkursy i wystawy, uświadamiające, jak niebezpieczne skutki przynieść może nieuwaga lub zbytnia niefrasobliwość w udostępnianiu wrażliwych danych.

dbi 20177 lutego 2017 to ważna data w kalendarzu działań na rzecz edukacji w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie. To właśnie wtedy w około 100 państwach na całym świecie będziemy obchodzić Dzień Bezpiecznego Internetu.  Hasłem przewodnim nadchodzącego wydarzenia jest „Razem zmieniamy internet na lepsze”.

KidTablety, smartfony, telewizory. W dzisiejszych czasach dzieci otoczone są ekranami. Gry, YouTube, przeglądanie internetu, czatowanie ze znajomymi, serwisy społecznościowe. To chleb powszedni dla najmłodszych. Nie da się od tego uciec. Ale można to kontrolować. Kiedy powinniśmy naszym dzieciom pozwolić na korzystanie ze zdobyczy współczesnej technologii? Bariera wejścia najmłodszych w świat cyfrowej rozrywki z roku na rok się obniża.

Dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu przed ekranem, narażone są na rodzaj cyfrowej demencji, która uniemożliwia im naukę podstawowych zadań. Zbyt długie korzystanie ze smartfona, tabletu czy telewizji może być przyczyną „cyfrowej demencji” u dzieci, które mają przez to coraz mniejszą zdolność do zapamiętywania prostych matematycznych zadań. Dr Kristy Goodwin, badaczka wpływu technologii na dzieci i jednocześnie matka dwójki dzieci, powiedziała, że nadmierne korzystanie ze zdobyczy technologicznych powoduje u dzieci zaburzenia uwagi.  W ramach badań Goodwin jeździła po USA i rozmawiała z nauczycielami. Przez nadmierną obecność technologii w życiu dzieci ich pamięć ulegała degradacji. Dzieciaki miały problem z rozwijaniem  umiejętności językowych przez to, ze całą uwagę skupiały na ekranie telefonu a nie rozwijały pamięci w prawdziwym świecie. Trudniej im było przez to rozmawiać z drugim człowiekiem.